Verzekeringen

verz-logos


Als je niks overkomt dan is al dat polisgeld zonde. Gebeurt er wel wat dan gaan de kosten oplopen als je niet goed verzekerd bent. Zo is een van de leden van de DHRC bij een ongeluk betrokken geweest en heeft daar lichamelijke klachten aan overgehouden. Het was hun schuld niet, maar het duurt wel even voordat de schuldvraag beantwoord is en dan door de tegenpartij betaald wordt. Een inzittende verzekering betaalt alle kosten die het gevolg zijn van een crash. In een klassieker die voor rallies gebruikt wordt is het wel verstandig zo’n verzekering voor je navigator af te sluiten.

 

Als je toch je polis naleest, kijk dan eens naar de bijzondere voorwaarden. Staat daar dat je alleen verzekerd bent als je onder het reglement van de KNAF of de Fehac rijdt dan kan je al een probleem hebben bij clubritjes. Gelukkig heeft de NHRF zich met zijn reglement bij de bekendste verzekeringsmaatschappijen aangemeld en dat is geaccepteerd. U dient echter in alle gevallen over een geldige verzekering te beschikken. In de NHRF polis staat geen primaire dekking dan ook geen secundaire dekking! Bij onafhankelijk organisatoren welke onder geen enkel overkoepelend reglement rijden, lees dan eerst uw polisvoorwaarden. Het is niet ondenkbaar dat uw verzekering dan geen dekking geeft en niet uitkeert als u er een beroep op moet doen. 

 

De aansprakelijkheid in Duitsland wordt vaak vastgesteld aan de hand van een politierapport. Het is niet gebruikelijk om gezamenlijk een schadeformulier in te vullen. De politie stelt een zogenaamde Unfallmitteilung op en noteert dan bij partij 1 degene die naar hun mening aansprakelijk is. Vaak legt de politie aan één van de partijen een boete (Verwarnung) op. Als u die betaalt, meestal zo’n 35 euro,
dan verklaart u feitelijk een overtreding te hebben begaan, met directe gevolgen voor de vaststelling van de aansprakelijkheid. Wanneer u van mening bent dat dit onterecht is, kunt u vragen om een zogenaamde Sicherheitsleistung. Ook hiervoor dient u te betalen, maar het voordeel hiervan is dat u dan later wel beroep kunt aantekenen.

 

Echter, maak altijd foto’s van de schade en ongevalssituatie, alsmede van de auto van de tegenpartij met goed zichtbare kentekenplaat. Gebruik bij voorkeur uw eigen schadeformulier en niet dat van de tegenpartij, om misverstanden omtrent regels en interpretaties te voorkomen.(bron KNAC)

 

Wij behartigen de belangen van de aangesloten organisatoren en van historische rallyrijders!